Test číslo 2

Prohlášení překladatele:

Tento článek není mým dílem. Právoplatným majitelem jsou autor Evan Powell a webové stránky www.ProjectorCentral.com. Jedná se pouze o překlad původního článku v anglickém jazyce a já děkuji za možnost článek přeložit.
Originál článku najdete na ProjectorCentral.com.

* * * * *

Projektory nastaveny na maximum, výstup světla bez jakékoli kalibrace

Důležitá poznámka: Výsledky těchto testů jsou platné pouze pro tyto dva modely, ne všechny LCD a DLP projektory obecně. Tyto dvě testované jednotky ukazují charakteristiky obrazu, jak je tomu u komerčních/podnikových projektorů, ale ne u projektorů pro domácí kino. Navíc, DLP projektory podnikové třídy mohou být navrženy s takovou variací sestavení filtrů barevných koleček, že každé z nich bude mít naprosto rozdílné výsledky. Obvykle, DLP a 3LCD projektory pro domácí kina jsou optimalizovány pro maximální kvalitu barev a ne maximální výstup světla a tedy se tyto výsledky na ně nemohou vztahovat.

Cíle:

V této druhé sérii snímků uvidíme, co se stane, když zkalibrujeme oba projektory pro lepší vyvážení barev a kontrastu a zároveň je nastavíme na stejný výstup ANSI lumenů.

Přenastavení LCD projektoru. Úpravy kalibrací odstranily z projekce většinu modro-zeleného nádechu. Ovládání kontrastu bylo podstatně sníženo, aby dovolilo vyniknout detailům v oblastech vysokého jasu. Jas byl snížen, aby se prohloubila černá barva. Všechny tyto změny byly provedeny na úkor jasu obrazu. Po všech úpravách se výstup ANSI lumenů (bílý jas) snížil asi o 24% ze 4.545 lumenů na 3.450 ANSI lumenů.

Přenastavení DLP projektoru. V prvním testu pracoval DLP projektor s výstupem 5.800 lumenů bílého jasu a barevným jasem kolem 1.300 lumenů, tedy asi 22% bílého jasu. Pro tento test jsme snížili výstup bílého jasu na 3.500 ANSI lumenů, aby byl na stejné úrovni jako LCD, zatímco barevné hodnoty jsme nechali tak jak byly. To bylo možné úpravou nastavení „Brilliant Color“, v tomto případě snížením o polovinu. Výsledkem bylo, že pro barevné světlo se stále dala naměřit hodnota 1.300 lumenů, ale teď už to bylo 37% bílého jasu namísto původních 22%. Zvýšením procenta barevného světla vůči bílému se zlepšuje celkový barevný výkon projektoru, jak můžete vidět na následujících testových snímcích.

Na DLP projektoru je většinou možnost tlumení bílého obsahu v obrazu snižováním nastavení „Brilliant Color“, a to může být sníženo až na nulu. Na nule, všechno světlo z lampy je posíláno skrze barevné filtry a žádné skrze bílý filtr. Proto, na tomto určitém DLP projektoru v tomto nastavení, může být hodnota ANSI lumenů snížena na hodnotu rovnou CLO projektoru, tedy obě hodnoty na 1.300 lumenů. „Brilliant Color“ na komerčním DLP projektoru může být nastaveno mezi 0 a 10 a dovoluje vám najít optimální kompromis mezi maximálním výstupem lumenů (10) a maximálním výkonem barev (0) pro nejvhodnější zobrazení vašeho obsahu.

1. Testovací vzor pro černobílý rozsah

2-13LCD Projektor                                              DLP Projektor

Po kalibraci byla většina modrého nádechu, viditelná na LCD projektoru v prvním testu, odstraněna. Toto nejsou projektory pro domácí kino, takže dosáhnout plně neutrální palety šedé je s tak vysokým výstupem světla velice obtížné. Cílem bylo posunout LCD tak blízko k neutrální paletě šedé, jak jen to půjde se stále dost velkým výstupem světla. Ve středních tónech je stále zaznamenatelný modrý nádech, ale už nejsou tak modré, jak byly. Zelený nádech v bílé zmizel úplně. Kontrast byl podstatně snížen, aby se dalo vyniknout detailům v oblastech vysokého jasu.

Mezitím DLP projektor je teď nastaven na výstup 3.500 lumenů, aby byl vyrovnaný s LCD projektorem. Vyšší jas je o něco teplejší, než jsou neutrální tóny a nižší úrovně světla stále obsahují o něco málo více zelené, než by bylo vhodné. Ale oba projektory jsou v podstatě na stejné úrovni ve výstupu bílého světla. Vyvážení barev, ačkoli ne tak dobré jako u projektorů pro domácí kino, je v přijatelných mezích pro komerční použití.

2. Barevný testovací vzor

2-23LCD Projektor                                              DLP Projektor

2-2

S těmito změnami v kalibraci, vypadají barevné testovací vzory o něco lépe. LCD projektor je sytější a DLP projektor je o něco jasnější než byl. Nejzjevnější rozdíl mezi těmito dvěma projektory je stále to, že LCD má celkově mnohem jasnější barvy. Především červená je na DLP projektoru mnohem slabší než na LCD. Tato slabost v červené barvě se pak v mnoha směrech ukazuje na opravdových obrazech.

Tak stačilo testovacích vzorů, posuňme se dál, ať vidíme, jak toto všechno vypadá na opravdových fotkách…

3. Barevný papír

2-33LCD Projektor                                              DLP Projektor

Na tomto velice sytém obrázku LCD projektor promítá očividně jasnější obraz. Ovšem, pokud se někdo soustředí na proužek bílého papíru, vypadá to, že DLP projektor má mnohem větší kontrast.

Ta domnělá převaha vyššího kontrastu DLP projektoru vychází ze dvou faktorů, které jsme už mohli vidět – snížený barevný jas zvyšuje rozdíly mezi oblastmi s vysokým jasem a barevnými oblastmi, a DLP projektory mají ve scéně všeobecně vyšší rozsah mezi bílou a černou barvou, než mají LCD projektory.

Tyto dva projektory jsou oba ohodnoceny kontrastem 2000:1. Naneštěstí údaj Kontrastu, který výrobci obvykle uveřejňují, vám neřekne nic o rozsahu mezi černou a bílou barvou ve scéně. Na to bychom potřebovali údaj ANSI kontrastu. Velmi málo výrobců uvádí hodnoty ANSI kontrastu, jelikož ty jsou obvykle hluboko pod 1000:1, a tedy nemají žádný marketingový význam.

4. Pastely

2-43LCD Projektor                                              DLP Projektor

V této scéně můžeme vidět stejný kompromis jako u scény s barevným papírem. LCD projektor je znovu jasnější a obraz DLP není tak jasný, ale má vyšší kontrast a má lépe viditelnou sytost barev. Hodnoty modré u LCD jsou dvakrát tak jasné co u DLP a jeho žluté jsou o 50% jasnější. Ale nižší barevný jas DLP projektoru vykresluje barvy tmavší, takže vypadají sytější a obraz celkově vypadá jako by měl vyšší kontrast. Takže nižší barevný jas aktuálně vykresluje příjemnější, ač méně přesný obraz.

Jelikož byla hodnota bílého jasu v DLP projektoru podstatně snížena, barevné světlo jako procento bílého se zvýšilo. To zlepšuje přesnost barev. V tomto nastavení, modré klubko uprostřed je nyní modré, namísto modrozeleného z prvního testu. Žlutá je stále trochu mimo, ale tyto chyby nejsou tak výrazné, jako byly v prvním testu. Snížení „Brilliant Color“ má sklon zlepšovat barvu na mnoha DLP projektorech, jako to udělalo i na tomto projektoru.

5. Barvy podzimu

2-53LCD Projektor                                              DLP Projektor

Toto je další příklad nízké sytosti barev. LCD projektor vykresluje scénu s mnohem přesnější barvou a vyváženým jasem. V reálné projekci je 3LCD očividně jasnější, ale proces focení promítané scény a její následné přesunutí na obrazovku počítače má za následek neutralizaci tohoto rozdílu. Potemnění červených listů na DLP (což je chyba) vytváří vyšší kontrast. Mnozí lidé pak mohou říci, že jim více vyhovuje to, jak je obraz zobrazen na DLP projektoru kvůli vyššímu kontrastu.

6. Tužky

2-63LCD Projektor                                              DLP Projektor

Vzpomeňte si, že před kalibrací zobrazoval LCD projektor pozadí tohoto obrazu jako modré. S úpravou barev si teď při zobrazení šedého pozadí vede o mnoho lépe, ačkoli si přechovává nepatrný modrý podtón.

V tomto obrázku má LCD výhodu barevného jasu a přesnosti. Podle bodového měření je žlutá tužka o 50% jasnější na LCD než na DLP a LCD přitom vykresluje vcelku uspokojivou žlutou. Žlutá na DLP je znovu spíše olivově zelená. Oranžová tužka je dvakrát tak jasná na LCD než na DLP. Zde se znovu na DLP oranžová vykresluje spíše jako hnědá, ale ne tak moc, jako u prvního testu; na tomto obrázku si tužka stále uchovává oranžový nádech, zatímco předtím byla úplně hnědá.

Na druhou stranu, DLP projektor znovu vykazuje zdánlivě vyšší kontrast a sytost. Temnější barvy vypadají sytější, zatímco bílý odraz na tužkách je stejně jasný na obou projektorech. Takže vyšší rozmezí jasu mezi bílým odrazem a temnějšími barvami na DLP projektoru přispívají k vyššímu kontrastu.

Zkrátka, oba tyto projektory zvládly tento obraz lépe po kalibraci, ale LCD je z dvojice v konečném důsledku jasnější a přesnější.

7. Chleba a ovoce

2-73LCD Projektor                                              DLP Projektor

Slabost červené v DLP projektoru je obzvláště zřejmá, když je dominantou obsahu vysoce sytá červená. Ne všechny komerční DLP projektory musí prokázat slabost v červené až do míry tohoto projektoru. Ale viděli jsme to i na jiných DLP modelech a není to zvláštnost. Pokud obsah, který chcete promítat, používá velké množství vysoce syté červené (obzvláště důležité pro červené zdůraznění digitálních reklam a reklamních oznámení, které mají zaujmout), je toto omezení něco, co byste měli prozkoumat před nákupem projektoru.

Také si všimněte, že bílé hodnoty (chléb) jsou si v obou obrazech téměř rovny, zatímco barevné hodnoty jsou vcelku dost rozdílné. LCD zde zvládá tvořit přirozenější rovnováhu osvětlení.

8. Žena a bambus

2-83LCD Projektor                                              DLP Projektor

Tento obraz zobrazuje vliv slabého červeného kanálu. LCD obraz této scény je jasnější, ale pouze o 20%, takže ne dost, aby na tom ve většině případů záleželo. Větší problém je přesnost tónů pleti. Světlejší tóny pleti potřebují trošku červené, aby vypadaly přirozeně teplé nebo narůžovělé. Slabost červeného kanálu na DLP projektoru mění barvu pleti mladé ženy spíše k méně přitažlivému šedozelenému odstínu.

Pokud máte v plánu promítat portréty nebo jiná častá zobrazení pleťových barev, je důležité vyhnout se právě tomuto. Na většině DLP projektorů se tomu dá vyhnout vypnutím „Brilliant Color“, nebo alespoň snížením na velice nízké hodnoty, anebo si vybrat DLP projektor, který má mnohem menší bílý filtr než jaký obvykle mívají. Pravděpodobně se budete muset vzdát nějakého jasu, ale zobrazení příjemných a přirozených tónů pleti je důležité, obzvlášť když je to obsah, který v daném obrazu primární.

9. Panoráma města, noční scéna

2-93LCD Projektor                                              DLP Projektor

Barva nikdy není jediným problémem ve kvalitě obrazu. Jsou i další oblasti, včetně dynamického rozsahu, úrovní černé, digitálního šumu, jednoty barev a ostrosti obrazu.
Obvykle mohou DLP projektory překonat LCD v některých nebo ve všech těchto oblastech kvality obrazu. Tento DLP projektor překonává svého LCD protivníka v noční scéně, což není neobvyklé.

Teď, když je LCD kalibrován tato scéna vypadá mnohem lépe, než jak vypadala při maximálním jasu projektoru. Jeho úroveň černé soupeří s úrovní černé DLP bez toho, aby příliš ztrácela na detailu. Jas může být ale ještě snížen pro temnější černou, pokud bychom chtěli, ale na úkor detailů ve stínu.