Test číslo 1

Prohlášení překladatele:

Tento článek není mým dílem. Právoplatným majitelem jsou autor Evan Powell a webové stránky www.ProjectorCentral.com. Jedná se pouze o překlad původního článku v anglickém jazyce a já děkuji za možnost článek přeložit.
Originál článku najdete na ProjectorCentral.com.

* * * * *

Projektory nastaveny na maximum, výstup světla bez jakékoli kalibrace

Důležitá poznámka: Výsledky těchto testů jsou platné pouze pro tyto dva modely, ne všechny LCD a DLP projektory obecně. Tyto dvě testované jednotky ukazují charakteristiky obrazu, jak je tomu u komerčních/podnikových projektorů, ale ne u projektorů pro domácí kino. Navíc, DLP projektory podnikové třídy mohou být navrženy s takovou variací sestavení filtrů barevných koleček, že každé z nich bude mít naprosto rozdílné výsledky. Obvykle, DLP a 3LCD projektory pro domácí kina jsou optimalizovány pro maximální kvalitu barev a ne maximální výstup světla a tedy se tyto výsledky na ně nemohou vztahovat.

1. Testovací vzor pro černobílý rozsah

1-13LCD Projektor                                              DLP Projektor

Tyto obrázky ukazují, jak tyto dva projektory vypadají v jejich nejjasnějších před-nastavených režimech, který je obvykle nazýván Dynamický nebo Prezentační režim. Nastavení jsou základní z výroby, což znamená, že takto fungují po vytažení z krabice.

Nejočividnější rozdíl je ten, že kde je DLP poměrně neutrální, má LCD vysloveně modrozelený odstín obrazu. DLP má aktuálně trochu teplejší barvy než by měly být neutrální, ale jeho bílá je mnohem blíže čistě bílé, než co jsme získali od LCD. Odstíny šedé u DLP vypadají šedě bez jakéhokoli očividného barevného odstínu.

ANSI Lumeny: Podle oficiálních standardů ANSI lumenů je DLP projektor z těchto dvou jasnější. Jeho oficiální ohodnocení je o 1.000 lumenů vyšší než u LCD projektoru. Naše metry naměřily, že LCD model produkuje jas 4.545 ANSI lumenů a DLP je na hodnotě 5.800, tedy o 28% jasnější při měření bílého světla.

Barevný světelný výstup: Jak bylo uvedeno dříve, hodnota CLO bude u LCD projektoru vždy rovna hodnotě ANSI lumenů. V tomto případě součet hodnot červeného, zeleného a modrého jasu dává 100% bílé (nebo co vychází jako bílá) na LCD. Na druhou stranu pro CLO u DLP projektoru v tomto nejjasnějším režimu jsme naměřili hodnotu 1300 lumenů Barevného světelného výstupu, tedy pouze 22% bílého světla.

2. Testovací vzor pro rozlišení

1-23LCD Projektor                                              DLP Projektor

Toto je testovací vzor pro rozlišení, ale pro naše účely v tomto testu nám odhaluje něco více o barevném nádechu LCD projektoru. Všimněte si, že střední tóny jsou vysloveně modré, s přibývajícím jasem se mění v azurovou a nakonec se v oblastech vysokého jasu zbarvují až do zelena. Toto schéma má být neutrálně šedé a bílé, asi tak, jak vypadá na DLP projektoru. Co z tohoto schéma vyplývá, je to, že každá barva na LCD projektoru (v tomto nekalibrovaném jasném režimu) bude mít barevný nádech. Středně šedé objekty budou vždy promítnuty modře. Bílé budou mít vždy zelený podtón. Obloha a modrá voda budou vypadat modřejší než na originálním obrazu a tóny pleti budou vypadat nezdravě.

Barevný nádech v LCD projektoru může být vykalibrován, ale jas obrazu se sníží. To ovšem uvidíme v druhém kole testu.

3. Barevný testovací vzor

1-33LCD Projektor                                              DLP Projektor

Na tomto standardním testovacím vzoru můžete porovnat, jak ho tyto dva projektory promítají v porovnání s původním obrazem níže. Ani jeden z projektorů ho nezobrazuje správně, ale chyby jsou u obou velice odlišné. Z dvojice si ale, z hlediska přesnosti barev, vede lépe 3LCD projektor. Jeho červená barva je mnohem blíže původnímu odstínu, než nahnědlý odstín u DLP. I azurová je přesnější na LCD v porovnání se zelenomodrou na DLP. Na druhou stranu, LCD trpí nedostatkem sytosti – žádná z barev není tak bohatá a výrazná jak by měla být. Především modrá a purpurová jsou vyloženě pastelové.

1-3Interpretace barevného testovacího vzoru v podání DLP projektoru je dost chabá. Červená je hnědá, purpurová je fialová, azurová je modrozelená, a s výjimkou bílé jsou všechny ostatní barvy kalné.

Chyby na těchto projektorech mohou být utlumeny nebo v některých případech úplně opraveny kalibrací kontrastu a vyvážení barev, ale pouze na úkor snížení jasu.

Pokud dáme bokem přesnost barev, je snadné vidět, že projekce LCD je viditelně jasnější než ta od DLP. Což je jasný návrat k bodu, který se snaží obhájit CLO: Tento DLP projektor je sice o 28% jasnější při projekci bílé, ale LCD projektor je schopný vygenerovat podstatně jasnější barevné hodnoty. Takže jestli máte v plánu promítat celobarevné obrazy, hodnota ANSI lumenů není platný způsob porovnávání rozdílu hodnot jasu mezi LCD a DLP projektory (tedy, jedno-čipovými DLP projektory s bílým filtrem v jejich barevných kolečcích).

Je v tom velký rozdíl? Tak se na to podívejme…

4. Sklenice vína

1-43LCD Projektor                                              DLP Projektor

Pár sklenic vína nám ukáže, jak se tyto chyby předvedou ve skutečném světě. Zde je červená barva vína o mnoho výraznější na LCD. Temnější hnědavě červená barva, kterou jsme mohli vidět výš v barevném testu, se zde projevila vcelku slabým vykreslením vína. Na druhou stranu je na DLP projektoru o mnoho lepší kontrast. Sklenice je lépe viditelná proti jasnějšímu bílému pozadí. Na LCD můžete vidět nechtěnou změnu odstínu bílé a sklenice splývá s pozadím – scházejí detaily v oblastech vysokého jasu. To se ale dá spravit na 3LCD projektoru snížením kontrastu na úkor celkového jasu obrazu.

5. Noční scéna

1-53LCD Projektor                                              DLP Projektor

Snímek nočního města odhaluje skrytou výhodu v kontrastu a černých odstínech, kde DLP projektory často mají navrch nad jejich LCD protějšky. Ačkoli je obraz mnohem jasnější na LCD, je modravý a matný v porovnání s DLP projektorem, který promítá tuto scénu mnohem lépe, nehledě na lehký pokles do zelené barvy. I toto se dá na LCD projektoru spravit, ale znovu na úkor jasu obrazu.

V těchto testech jsme si mohli všimnout většího množství digitálního šumu na 3LCD projektoru a v temných scénách byl poměrně hojný, jako například u tohoto snímku, kde je jasně vidět i na fotografii malých rozměrů.

6. Pracovní plocha, bez barev

1-63LCD Projektor                                              DLP Projektor

Toto je scéna s velmi malým množstvím barvy. DLP projektor odvádí s tímto obrazem mnohem lepší práci než LCD. Je mnohem neutrálnější v barvě a s vyšším kontrastem. Pro jakýkoli materiál, který má málo barevných prvků, bude mít DLP (v jeho nejjasnějším dynamickém / prezentačním režimu) tuto skrytou výhodu. To zahrnuje vše od číselných tabulek a textových dokumentů po černobílé fotografie.

7. Tužky

1-73LCD Projektor                                              DLP Projektor

Tento obraz je mix šedých a barevných prvků. Pozadí je aktuálně středně šedé a DLP projektor je svojí projekcí vcelku přesný, zatímco LCD pozadí vykresluje spíše modré. Barevné tužky jsou mnohem jasnější na LCD projektoru a jejich barevné tóny jsou blíže realitě, bohužel postrádají sytost a jsou příliš pastelové.

Na DLP projektoru, ačkoli šedé pozadí je správné, jeho barvy jsou příliš nepřesné. Žlutá tužka vypadá spíše jako olivově zelená a oranžová vypadá spíše jako tmavě hnědá. Bílé oblasti vysokého jasu na sklenici jsou ale přesné na rozdíl od zelených podtónů na LCD. LCD projekce je jasnější, ale DLP má lepší kontrast. Ani jeden z obrazů není věrnou kopií vstupního obrazu.

Jen bokem, na některých snímcích si budete moci všimnout chyb v jednolitosti jasu a to je velice jasně viditelné na tomto obrazu – LCD je temnější na pravé straně a DLP je temnější na levé. Není to způsobeno problémy s jednolitostí jasu projektorů, ale lehkou vinětací širokého úhlu čoček fotoaparátu, kterým jsme snímky fotili.

8. Klubka vlny

1-83LCD Projektor                                              DLP Projektor

Jasný příklad vysoké sytosti barev. Vady, které jsme viděli v předchozích obrázcích, se objevují i zde. Barvy na LCD vypadají málo sytě a pastelově, oblasti vysokého jasu jsou přehnané a obraz má celkově namodralý nádech. Zatím u DLP, barvy jsou více syté, ale potemnělé s dost výraznými nepřesnostmi – žlutá vypadá spíše oranžově, azurová zeleně a červená švestkově. DLP se lépe daří udržet detaily v oblastech vysokého jasu, ale obrázek je celkově potemnělý.

LCD projektor je rozhodně mnohem jasnější a mnozí by mohli říci, že úspěšnější. S trochou kalibrace pro snížení přehnaně jasných míst, LCD by vypadalo mnohem lépe. Vyznavači hodnoty CLO mají pravdu, když poukazují na nerovnost hodnot ANSI lumenů, který sice hodnotí DLP projektor o 1.000 lumenů výš jak tento LCD. Očividně s celobarevnými zdroji je LCD schopno promítnout jasnější obrazy a v mnoha případech to budou o hodně působivější obrazy.

9. Kapie

1-93LCD Projektor                                              DLP Projektor

Toto je dobrý příklad pohromy na obou projektorech. LCD projektor vytlačuje detaily v oblastech vysokého jasu a barvy nejsou tak syté, jak by měly být. Na druhou stranu tu není pochyb o tom, že projekce je jasnější než u DLP. V místech, kde je barva sytá, naměříte drtivý čtyřnásobek jasu.

Tento DLP projektor má ve svém nejvyšším nastavení zapnutý ovladač „Brilliant Color“, což znamená, že do projekce pumpuje tolik bílého světla, kolik jen dokáže. Zářivě bílé proti tlumeným brvám vytvářejí zvýšený kontrast. Zelená vypadá o krapet tmavší, než by bylo ideální, ale je tu mnohem vyrovnanější detail než u LCD. Větší problém je to, že červené v tomto obrázku dostávají opravdu na frak.

Oba tyto obrazy mají očividné vady. Rozumní lidé se mohou rozcházet na názoru, který z projektorů odvádí lepší práci při jejich zobrazení, ale všichni budou souhlasit, že ani jeden není nijak skvělý.

10. Pastely

1-103LCD Projektor                                              DLP Projektor

V této scéně pastelových barev člověku přijde, že barvy DLP projektoru jsou více syté než u LCD. Mnozí budou souhlasit, že vykreslení DLP projektoru je z této dvojice mnohem úspěšnější. V této situaci snížený jas barev u DLP vykreslí objekty tmavší a tím vyvolává dojem vyšší sytosti barev a vyššího kontrastu. Ovšem, je tu velká změna v aktuálních barvách. Klubko vlny uprostřed má být modré, jako je tomu u LCD, ale je modrozelené. Také žluté barvy mají spíše olivově zelený odstín.

Mezitím, přehnaný kontrast na LCD snižuje sytost a modrozelený nádech lampy ovlivňuje ztvárnění barvy. Kombinace těchto vad vytváří vysloveně mizerný výsledek. Obě tyto vady mohou být potlačeny, jak se přesvědčíme v testu číslo 2, ale tím, že se zbavíme modro-zeleného nádechu a navrátíme detail do oblastí vysokého jasu, snížíme kontrast a snížíme tím také maximální svítivost LCD.

11. Maiko, Kyoto

1-113LCD Projektor                                              DLP Projektor

DLP projektor tu má očividně kvalitnější obraz. Hodnoty tónů ve tváři vypadají vcelku přesné, zatímco LCD vykresluje tvář mladé dámy s minimem detailů a docela nazelenalým nádechem. Červené tóny na DLP jsou mnohem tmavší než by měly být, protože toto kimono je jasně červené a to platí i pro rtěnku. Ale kombinace dobrého kontrastu s neutrálními šedými tóny a nepřesnými barvami vytvářejí obraz, který, ačkoli v některých ohledech nepřesný, je rozhodně mnohem atraktivnější.

12. Černobílá fotografie

1-123LCD Projektor                                              DLP Projektor

Ve svém volném čase fotím černobílé fotografie – toto je moje fotografie Mesquite Dun v Údolí smrti. Když dojde na prezentování mé práce na velké projekční ploše, DLP projektor má dvě velké výhody. Zaprvé, paleta neutrálních šedých odstínů je důležitá. Modrý nádech LCD může být z větší části vykalibrován, ale jakmile se tak stane, tak LCD skončí s tak 60% jasu DLP projektoru.

Zadruhé, tento DLP projektor má převahu nad LCD v „ANSI kontrastu“, což je rozsah mezi černou a bílou v daném snímku. To znamená, že o to víc detailů je uchováno v nejjasnějších i nejtemnějších oblastech fotky. Tento detail byste se ze specifikace nedozvěděli, protože oba projektory mají hodnotu plného kontrastu 2000:1. Naneštěstí, velmi málo výrobců uvádí hodnotu ANSI kontrastu. Ale z důvodu neutrality palety šedé a zděděného kontrastu je DLP lepší z těchto dvou komerčních projektorů pro projekci černobílých fotografií.

13. Prezentace PowerPoint I

1-133LCD Projektor                                              DLP Projektor

Tento obraz odhaluje, jak mohou klíčové slabosti obou projektorů ovlivnit prezentaci PowerPointu, když pracují na maximální výstupní jas. Zabarvený obraz LCD projektoru snižuje kontrast a obraz je tak hůře čitelný, než by normálně měl být.

Ovšem, DLP projektoru tu má také velký problém. Na první pohled to vypadá, že obraz DLP je z obou projektorů úspěšnější. Ale pokud se podíváte blíže na obraz 3LCD, uvidíte, že ve sloupcích grafu jsou číselná data. Jasnější barva sloupců na LCD projektorů pomáhá číselné údaje zviditelnit, na druhou stranu tmavé barvy DLP projektoru v podstatě ruší jakoukoli možnost údaje zviditelnit ke čtení.

Pokud chystáte celobarevnou prezentaci v PowerPointu, mějte na mysli, že barvy, jak je vidíte na obrazovce počítače, mohou při projekci vyjít velice zkresleně, obzvláště na projektorech komerční/podnikatelské třídy, ať už jde o LCD nebo DLP, v jejich nejjasnějších režimech. Vaše prezentace by měly být předem promítnuty na tom určitém projektoru, abyste se vyhnuli problémům, jako jsou ty v tomto snímku.

14. Prezentace PowerPoint II

1-143LCD Projektor                                              DLP Projektor

Jasná barva na 3LCD projektoru dělá v tomto celobarevném PowerPoint snímku celkový obraz jasnější a text mnohem lépe čitelný. Obzvláště v nezatemněných místnostech bude více barevného jasu jen ku pomoci. Myslete na to, že tento DLP projektor ve svém současném nastavení má o 28% vyšší hodnotu ANSI lumenů než LCD. Ale to platí pouze pro bílé světlo. V tomto snímku je žlutá LCD projektoru o 80% jasnější než na DLP projektoru. Jediný element, který je jasnější na obrazu DLP je bílý text „Usability“.

Tmavší vykreslování žluté DLP projektorem u tohoto typu obsahu snižuje kontrast mezi pozadím a textem. Ačkoli má DLP projektor podstatnou převahu v projekci textových dokumentů, tabulek a dalších nebarevných zdrojů, když má promítaný obraz hodně barev, tak jako nyní, může být kontrast o mnoho nižší.

Tato série snímků předvádí, jaké problémy nás mohou potkat v případě projekce v nejjasnějších nastavení projektorů. Co se stane, když obětujeme trochu jasu a na oplátku upravíme nastavení barev a kontrastu? Na to se podívejte v testu č. 2…