Příprava testu

Prohlášení překladatele:

Tento článek není mým dílem. Právoplatným majitelem jsou autor Evan Powell a webové stránky www.ProjectorCentral.com. Jedná se pouze o překlad původního článku v anglickém jazyce a já děkuji za možnost článek přeložit.
Originál článku najdete na ProjectorCentral.com.

* * * * *

Abychom viděli, jak se zobrazení barev na DLP a 3LCD projektorech může lišit, vybrali jsme dva WXGA projektory (jeden 3LCD a jeden DLP) určené pro větší konferenční místnosti. Mají podobné hodnoty ANSI lumenů přes 5.000 lumenů a oba mají kontrast 2000:1. Jelikož cílem této studie je prozkoumat slabé stránky 3LCD a DLP technologií v souvislosti s údaji ANSI lumenů a CLO, dohodli jsme se předem s dodavateli testovacích jednotek, že nezveřejníme, jaké jsme použili modely. Jsme vděční zmíněným dodavatelům za přispění vybavením a hlavně za jejich ochotu podpořit tuto studii.

Abychom zajistili neutralitu projekční plochy, použili jsme 11 stop (3,35 m) široké projekční plátno Studiotek 100 dodané společností Stewart Filmscreen. Naše díky kolegům ze Stewartu za poskytnutí tohoto produktu. Studiotek 100 je neutrálně bílé projekční plátno se ziskem 1.0 a je naprosto ideální pro tento typ srovnávacího hodnocení. Upevnili jsme projektory na stojany a promítali dva 5 stop (1,5 m) široké obrazy na tuto projekční plochu, takže jsme mohli vytvářet snímky obou projekcí zároveň.

Dva testy různých kalibrací

Ve světě projektorů, pokud zvýšíte výstup světla na maximum, ohrožujete kvalitu obrazu. Vyvážení barev tím letí z okna a detaily v oblastech vysokého jasu často prostě zmizí, černé barvy nejsou tak černé a barvy nejsou tak syté. Z mnoha důvodů barvy nevypadají tak dobře, jako když trochu snížíte výstup světla projektoru, abyste mezi těmito faktory vytvořili rovnováhu. Ale ANSI lumeny a CLO jsou opakovaně založeny na maximálním výstupu světla projektoru, bez ohledu na to, jak obraz vypadá, jen aby dostali co nejvyšší čísla pro potřeby marketingu.

To mimochodem není vina výrobců. Problém existuje proto, že údaj ANSI lumenů nemá žádný standard vyvážení barev – nestará se o to, jak vypadá obraz, jen jak jasný je. Mezitím, profesionální kupující pro firemní, vládní i výukové sektory pravidelně vydávají Žádosti o Cenovou nabídku (Requests for Quote), kde uvádějí požadavky na hodnotu lumenů, ale nikdy požadavky na vyvážení barev. Pokud mají výrobci přežít v tomto světě, musí hrát kartami, které jim byly rozdány. V současné době to znamená, že musí nabízet produkty, jejichž hodnoty lumenů nejsou založeny na ideálních kalibracích barev.

Takže… dáme-li tomu, že toto je ten případ, v tomto testu 3LCD proti DLP jsme nastavili projektory dvěma způsoby a vyfotili porovnávací snímky v každém z nich:

Test číslo 1. Nejjasnější režim, žádná kalibrace: V první sérii snímků testu jsme projektory uvedli do jejich základního výrobního nastavení pro jejich nejjasnější režimy. To ukazuje, čeho jsou schopny při vytažení z krabice bez jakýchkoli úprav, pouze vybrání nejjasnějšího nastavení. Z takto nastavených projektorů dostaneme jejich maximální výstup jasu s očividně znehodnocenou kvalitou obrazu.

Test číslo 2. Snížený jas, Zlepšení kvality obrazu: Ve druhé sérii testových snímků jsme upravili rovnováhu barev a kontrastu na obou projektorech, abychom vyprodukovali nejjasnější možné obrazy sladěné s více neutrální rovnováhou barev a dostatečným vykreslováním detailů v oblastech vysokého jasu. Výstup světla byl snížen, kvalita barev na obou projektorech zlepšena a obrazy vypadaly o mnoho lépe.